Farbtemperatur

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der_fotograf
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Re: Farbtemperatur

Beitrag von der_fotograf »

Nun ja, für die Testdrucke bin ich zufrieden, aber da hatte ich auch unkritische Motive ausgewählt.

Ich experimentiere weiter und habe jetzt die Histrogrammkorrektur in meine Aktion mit eingebaut. Die Sättigung habe ich in der Aktion auf 10% reduziert — sieht bei den meisten Motiven besser aus. Aber einige Motive brauchen die Korrektur der Farbtemperatur, sonst sind sie immer noch zu warm. Da muss irgendeine Farbe in dem Motiv ein Trigger sein, der bewirkt, dass das ganze Negativ zu viel Warmton bekommt. Wie gesagt, der Kodak Gold 200 ist der simpelste Film auf dem Markt, ohne Garantie für Farbgenauigkeit. Modesequenzen sollte man damit nicht aufnehmen ;-)
Nur wenige wissen, wie viel man wissen muss, um zu wissen, wie wenig man weiss.
Only few know how much you have to know to know how little you know.
— Werner Heisenberg [German theoretical physicist]
gerryW
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Re: Farbtemperatur

Beitrag von gerryW »

wenn man den "Look" vom Kodak Gold 200 mag, ihn nur etwas zu "warm" findet, wäre es gut, nur die Farbtemperatur zu ändern und alles andere so zu belassen.
Wenn man noch anderes ändert entsteht ein völlig anderer "Look" , man kreiert quasi seinen "eigenen Look", auf Grundlage des Kodak Gold 200, was auch seinen Reiz hat.

Es gibt übrigens auch diverse "Film-Looks" für Digitalkameras, die sowas (per Software und ein-Klick) nachempfinden und z.B. bei Fuji direkt in der Kamera als Voreinstellung. Dann braucht es den ( Zeit und Geld aufwändigen) Umweg über die analoge Fotografie nicht.
Ist aber wohl mehr was für Leute, die gerne am PC oder mit Digitalkamera arbeiten und experimentieren. Also eine ganz andere Baustelle.
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russellcottrell
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Re: Farbtemperatur

Beitrag von russellcottrell »

For what it’s worth, your “look” also depends on the sensors in your scanner. Scanned film is an analog/digital hybrid. The Color Checker software 2.0 can now create .icc camera profiles, so you can use them in a non-raw workflow. You can make one for any lighting condition; it will ensure color accuracy, which you can then tweak with the color temperature control if desired. It should work with scanned film, although I have not tried it. https://xritephoto.com/Passport2 , Support tab halfway down the page, Software Downloads (free download).

Unless you like the look that you are already getting, in which case never mind . . . .
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der_fotograf
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Re: Farbtemperatur

Beitrag von der_fotograf »

The Color Checker software 2.0 can now create .icc camera profiles, so you can use them in a non-raw workflow.
Interesting news, however roughProfiler, Argyll and Vuescan are already doing it for many years... CC is kind of too late and far too expensive with this feature.
your “look” also depends on the sensors in your scanner.
No, I have a direct comparison of an Imacon and Coolscan 9000. The different sensors and optical processes produce the same results. But the software can make a difference if you don't run it in basic mode.
Unless you like the look that you are already getting
Yup, for private stuff. Business is a different world.
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russellcottrell
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Re: Farbtemperatur

Beitrag von russellcottrell »

CC isn’t that much more expensive; you can get a CC classic for $65. The CC software is free, and it is MUCH easier to use than Argyll, ridiculously simple. And it works in Linux using Wine. Of course, it is for on-site camera calibration and lighting correction; you would still need an IT 8.7 to calibrate the scanner itself.

For my Nikon digital cameras, a CC profile is indispensable; no generic profile comes close, and in comparison, they look surprisingly bad without a profile.